Springtij 2013: Tipping Points

Directeur Mike Venekamp van Handelshuis Atlantis BV is benoemd tot ambassadeur van het Springtij Festival. Van 26 t/m 29 september 2013 vindt alweer de vierde editie van het Springtij Festival plaats. Ook deze keer zullen zo’n 350 mensen uit de top van de Nederlandse (en internationale) duurzaamheidssector zich buigen over de grote vraagstukken van deze tijd. Op Terschelling komen zij samen om kennis te delen, inspiratie op te doen, zich te verwonderen en samenwerkingen aan te gaan. 

Tipping Points
Het overkoepelende thema van Springtij 2013 is Tipping Points, ofwel kantelpunten. Aan de basis van Springtij 2013 staan de Club van Rome-rapporten van Johann Rockström, Anders Wijkman en Jørgen Randers. Die gaan over deze kantelpunten: de ongewilde grote veranderingen van het systeem Aarde. Het andere deel van Springtij gaat ook over veranderingen, maar dan vooral die van Business as Unusual. Ideeën, oplossingen, innovaties, creativiteit. Ook dat zijn Tipping Points.

De subthema’s zijn:

  • Duurzame economie en de financiële sector
  • Energie en het klimaat
  • Duurzaam ondernemen en innovatie
  • Voeding, landbouw en ecosystemen
  • Leiderschap

Een belevenis
Het Springtij Festival is een belevenis. Het prachtige eiland Terschelling vormt het decor voor debatten, lezingen, masterclasses, workshops en natuurtochten. In een oude werfloods, een kerk, een theatertje, de zeevaartschool, op een schip, in een duinpan of in het bos. 

Springtij-community
Het Springtij Festival is een ‘Gesamtkunstwerk', een bijzondere bijeenkomst die gaat over inhoud, natuur, kunst en de innerlijke mens. Ook de locatie is speciaal: het eiland Terschelling. 
Sprekers, deelnemers en deelgevers vormen met elkaar de Springtij-community. Een community die door samen na te denken en samen te werken iets kan betekenen voor een duurzame toekomst. Met elkaar delen we de laatste inzichten en initiatieven op het gebied van klimaat, biodiversiteit, energie, economie en leiderschap en wordt gesproken over de toekomst. Daarom streven we naar deelnemers en sprekers uit alle geledingen: overheid, bedrijfsleven, wetenschap en maatschappelijke organisaties, binnen- en buitenland. Omdat het Springtij Festival geen commercieel evenement is, krijgen sprekers geen vergoeding voor hun bijdrage.

Springtij richt zich op huidige leiders en personen die zich aangesproken voelen door het onderwerp, een verschil willen maken en willen bijdragen aan een duurzame samenleving. Deelname aan het Springtij Festival is niet gebonden aan leeftijd of aan een bepaalde achtergrond of sector. We verwachten voor Springtij 2013 zo’n 350 deelnemers.

Het eilandgevoel
Wat Davos is voor het World Economic Forum, dat is Terschelling voor Springtij: een geïsoleerde, schitterende plek waar mensen bijeenkomen. Een eiland waar je het leven van alledag achter je laat om energie, kennis en inspiratie op te doen. Een plek waar de natuur het thema duurzaamheid daadwerkelijk tot leven wekt. En het eiland waar gastheren Piet Noordenbos en Wouter van Dieren hun roots hebben en dat zij graag in al zijn schoonheid delen met eenieder die het maar wil zien en ervaren. De Terschellinger vlag is het symbool voor Springtij.

Mike Venekamp ambassadeur
Waarom ben ik ambassadeur geworden van Springtij? Omdat volgens mij Springtij het platform is dat mensen verbind die serieus werk wensen te maken van het versneld invoeren van de circulaire economie. Daarnaast ben ik van mening dat gezond en verantwoord voedsel een basis levensbehoefte is van iedere mens. Op dit moment en de nabije toekomst zal er veel moeten, en gaan veranderen op het gebeid van voedsel. Ook ben ik van mening dat er veel gepraat wordt over duurzaamheid in het algemeen. Het gaat mij vooral om het doen! Daarom wil ik graag mijn steentje bijdragen aan Springtij. 

Atlantis Handelshuis
Atlantis Handelshuis is een groothandel in maatschappelijk verantwoorde producten. Wij houden ons bezig met de in- en verkoop van streek-, biologische- en ecologische producten, fairtrade artikelen, duurzame en innovatie produ...cten. Wij voorzien in de vraag van bedrijven, overheden en instellingen naar maatschappelijk verantwoorde producten.

De afgelopen jaren willen consumenten in het kader van duurzaamheid meer en meer weten waar hun producten vandaan komen en hoe deze zijn geproduceerd. Veel bedrijven, overheden en instellingen begrijpen dat ze zich beter profileren als ze met zorg voor mens, dier en milieu presteren. Om dit te kunnen doen hebben deze koplopers behoefte aan de producten die het Atlantis Handelshuis aanbiedt.

Duurzaamheid is geen trend! In de toekomst zal duurzaamheid gewoon worden, want biologisch en streekproducten is gewoon! Wij voorspellen dat het begrip duurzaamheid zal worden vervangen door het "streven naar gezondheid”, want in ieder product dat wij nu eten zitten tot de ”maximaal toegestane” , meest chemische, toevoegingen, waarvan niemand weet wat die samen allemaal in en met ons lichaam doen.

Het beleid van het Atlantis Handelshuis is erop gericht op een sociaal maatschappelijk verantwoorde wijze zoveel mogelijk mensen te voorzien in de behoefte naar gezonde producten. Op dit moment is er bedroevend weinig te verkrijgen op dit gebied. En dat terwijl er wel veel wordt geproduceerd in de regio Noord-Holland Noord. Het Atlantis Handelshuis wil hierin een aanjagende rol spelen.
Duurzaamheid betekent namelijk ook het gebruik van de producten en diensten uit de eigen regio. Dit heeft tot gevolg dat er minder vervoerskilometers nodig zijn, dus minder uitstoot. Ook zal de eigen regio dan bijdragen aan werkgelegenheid en een gezonder leefklimaat. Dit resulterend in onderscheidend vermogen ten opzichte van andere regio’s. Iets om trots op te zijn!
Ook probeert het Atlantis Handelshuis zelf zoveel mogelijk de hele keten van transport tot verpakking en de eigen Co2 uitstoot te verduurzamen.

Het Atlantis Handelshuis past in de belevingswereld van de bewuste inkoper. De producten die wij aanbieden hebben een hoge kwaliteit. Binnen het foodassortiment worden vele ambachtelijke producten en delicatessen aangeboden. In de nabije toekomst zal onze website en webwinkel verder worden uitgebouwd tot het portaal waar duurzame producten worden verlost van het ‘geitenwollensokkensyndroom’.

Voor meer informatie bezoek de website van Springtij of E-mail info@atlantishandelshuis.nl.

Zoeken
Deel dit bericht
logo rabobank foundingpartner DOinNWH