WEEK 45 was duidelijk een DO-WEEK

In week 45, de week van 3 t/m 7 november, vonden er maar liefst vier (!) ondernemersbijeenkomsten rond de thematiek van Duurzaam Ondernemen, MVO en Innovatie in de regio Alkmaar plaats. En uiteraard waren hier overal deelnemers/gevers van DOinNWH te vinden.

Een kleine impressie van al deze DO-happenings en enkele indrukken van DO-nieuwkomer Lex de Kruif, adviseur ‘Houdbaar Ondernemen’, die kans zag om drie bijeenkomsten bij te wonen en zo zijn netwerk snel wist uit te breiden.

3 /11 – Borrel & Pitch DOinNWH bij Aad de Wit

Op maandagavond 3 november was er een DO-Borrel&Pitch bij Aad de Wit Verhuizingen in Castricum. Als netwerk zijn wij altijd op zoek naar vernieuwende, duurzame business modellen. Die avond stonden er twee prachtige voorbeelden op het podium:
Eigenaren Carel Kuijper en Jan Laan, van Aad de Wit Verhuizingen, deelden in een sprankelende tweespraak hun motieven en ervaringen als verhuisbedrijf met het overstappen op elektrisch vervoer. Jan wist het nog goed, het beslissende moment was de bijeenkomst op 17 februari 2011 in NEMO over elektrische auto’s naar aanleiding van een opzwepend betoog van Ruud Koornstra.

"Wat een geweldige presentatie, ik nodig jullie graag een keer uit voor de business studenten van InHolland", aldus Fred Gardner, eigenaar Teamwork Technology en gastdocent InHolland.

Een compleet 'irrationele beslissing' om als eerste in de markt met een elektrische verhuiswagen te komen. Inmiddels heeft Aad de Wit al een tweede, grotere elektrische verhuiswagen in gebruik, zijn de bedrijfsauto’s elektrisch en zijn ze meer dan goed bekend als koploper in de branche. En dit heeft hun geen windeieren gebracht. De crisis heeft een slagveld aangericht onder verhuizers. Door de gedurfde duurzame keuzes is Aad de Wit echter goed overeind gebleven en blijft ze met veel innovatie power op de toekomst richten.

Lex de Kruif van Houdbaar Ondernemen: "Een fantastisch duo inspireerden de toehoorders met hun specifieke keuzes in hun bedrijfsvoering en tonen aan dat MVO koplopers geld op kan leveren. Daarnaast trakteerden zij de bezoekers op heerlijke biologische snacks en lekkernijen.”

Ruud Kos, bestuurslid van DOinNWH en eigenaar van Wayinfront, presenteerde een nieuw, veel belovend businessmodel: GeldGROENwassen. Dit is een 'warme vorm van crowdfunden', met name geschikt voor MKB-ondernemers om op lokaal niveau samen met (potentiële) klanten de eigen bedrijfsvoering te verduurzamen. GeldGroenWassen is bedacht door een Amsterdamse start-up. Het idee is om te kijken of het model onder de paraplu van DOinNWH verder in onze regio uitgerold kan worden. Meer info: www.geldGROENwassen.nu.

3/11 – Feestelijke uitreiking Ondernemersprijs Castricum

Tijdens een feestelijke bijeenkomst in De Burgerij in Limmen zijn eveneens op maandagavond 3 november de prijswinnaars bekendgemaakt van de Ondernemersprijzen Castricum 2014. Winnaar was Drost Technical Management. De publieksprijs kwam in handen van De Oude Keuken in Castricum. Nieuw op dit congres was de Aanmoedigingsprijs. Deze werd in de wacht gesleept door de Coöperatie CALorie.

Het programma begon met een zeer boeiende presentatie door prof. dr. Jan Jonker over sociaal ondernemerschap in een veranderende maatschappij. Meer informatie over zijn werk is te vinden via: www.nieuwebusinessmodellen.info


Jan Jonkers aan het woord. 'Het Brein achter Nieuwe Business Modellen'.

Rabobank directeur Wholesale Erik Minnema vroeg tijdens het congres aandacht voor het Samen Sterker Fonds. Dit coöperatieve fonds is een economisch fonds, bedoeld om initiatieven/projecten, geïnitieerd door twee of meer partijen, te ondersteunen die daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de economische ontwikkeling van de gemeenten Bergen, Heiloo en/of Castricum en die het ondernemersklimaat in deze gemeente(n) stimuleren. Aanvragers voor dit fonds maken tevens kans op een promotiefilm. Meer informatie vindt u op de website van de Rabobank.

Het ondernemerscongres Castricum werd dit jaar voor de vijfde keer georganiseerd. Organisatoren zijn de gemeente Castricum, de Rabobank en de OFCAL. Met het evenement willen zij goed ondernemerschap positief belichten, en de onderlinge contacten tussen ondernemers en de contacten tussen gemeente en ondernemers bevorderen.

"Inspirerende presentatie van prof. Jan Jonker over nieuwe businessmodellen tijdens Ondernemersprijs #Castricum!”, aldus Joost Baltus, Prisma-Adviesgroep

6/11 – MVO Businessmeeting in Heiloo

Op donderdagavond 6 november werd in de prachtige Cultuurkoepel in Heiloo de eerste MVO Businessmeeting gehouden, een bijeenkomst voor ondernemers waarbij maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal staat. De meeting is een initiatief van en tot stand gekomen door Ondernemend Heiloo (OHO) in samenwerking met de gemeente Heiloo. 

"Het wat een superavond met veel informatie! Gemeente Heiloo bedankt voor de mooie samenwerking!”, reageerde Rob van der Wal, Eigenaar bij CiRoPack BV, bestuurslid OHO.
Bron: Uitkijkpost.nl

In de Cultuurkoepel was rondom de ronde bar een marktplein ingericht, met stands van verschillende bedrijven die zich met MVO bezighouden: GP Groot, TU Delft, het regionale MKB netwerk Duurzaam Ondernemen in Noordwest-Holland (DOinNWH), Heiloo Energie, Huisvuilcentrale Alkmaar (HVA), EON, Ha-ka International samen met WNK, Stichting De Waaier, Van Hollandse Bodem en EP Alkmaar en Ontwikkelingsbedrijf. Onder het genot van een drankje en een hapje kon kennis en informatie worden uitgewisseld met collega-ondernemers. In de kleine kapel hielden gastsprekers presentaties over maatschappelijk verantwoord ondernemen. De opzet is om eens per twee jaar een MVO businessmarkt te houden.

Lex: "Er was veel informatie te halen voor de bezoeker die een begin wil maken met MVO binnen zijn of haar bedrijf. De opzet was helder en overzichtelijk. De presentaties waren divers en zeker de moeite waard. En natuurlijk stond DOinNWH er ook met een prachtige tafel en twee zonnetjes erbij (Martha en Ans)! "

>>> Bekijk alle foto's van de MVO Businessmeeting 2014


7/11 – Innovatiemiddag Kennisregio Alkmaar

Op vrijdagmiddag 7 november vond de tweede Innovatiemiddag Alkmaar. Om dit voor Kennisregio Alkmaar te organiseren bundelde Linkin Business dit jaar de krachten met de organisatie van het 'Be Good Festival', gelieerd aan de Kenniswerkplaats Noord-Holland Noord.

Diverse DO-deelgevers deden actief mee: Ruud Kos gaf ook hier een presentatie over ‘geldGROENwassen’, SpringerUit Drukwerk toonde zijn (sociale) innovaties op drukwerkgebied en ook Simon Schijf was van de partij met zijn innovatieve producten en diensten.

Kennisregio Alkmaar heeft de ambitie om de positie van Alkmaar en de regio in de kenniseconomie te versterken door het stimuleren van de ontwikkeling van nieuwe kennis door bedrijven en onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Daarbij ligt het accent op economische groeiclusters Energie & duurzaamheid, Zorgmedisch en Sport, maar ook andere disciplines worden betrokken.
Op de Innovatiemiddag presenteerden bedrijven, instellingen en (toekomstige) professionals en talenten op ludieke, onorthodoxe wijze wat er allemaal in de regio aan innovatie is. Van hi-tech tot praktische ideeën. Dit met als doel om te 'leren, verrassen, inspireren en te verbinden'.


Bekijk de hele livestream van de Innovatiemiddag Alkmaar

Lex: "Er was veel publiek vanuit vele verschillende achtergronden. Wat ik erg leuk vond, was om Simon Schijf, ook lid van DOinNWH, daar te zien met een deel van zijn producten werkend! Dat legt een stuk makkelijker uit en voelde heerlijk warm. Ook hier was de verzorging weer goed met voor iedereen brood en een goed verhaal als start over BIG DATA! Hij zette het publiek aan het denken en ook mij want het is niet verkeerd om regelmatig na te denken hoe ook mijn werk anders kan….. "


WRAP-UP
Duidelijk is dat verwante thema’s als Duurzaam Ondernemen, MVO, Sociaal ondernemerschap, Innovatie in onze regio op de agenda’s staan van zowel gemeenten als ondernemers. DOinNWH ziet het als een uitdaging om

  • Krachtenbundeling te versterken;
  • Wegen te zoeken naar meer coördinatie in de regio;
  • De mooie inspirerende voorbeelden nog meer in etalages te zetten.

Door Martha Klein

Zoeken
Deel dit bericht
logo rabobank foundingpartner DOinNWH