DO-Verdieping MVO bij Florapro en De Breek

Met een groep van 25 man startten we de bijzondere middag met een bedrijfsbezoek bij Florapro in Oosthuizen waar Ruud Steur - zonder het woord duurzaamheid in de mond te nemen - een kijkje gaf in de keuken van de zakelijke bloemist.

Wat ooit begonnen als een klein bloemwinkeltje aan huis, ‘het zonnetje’, is uitgegroeid tot een innoverende business bloemist. Floraproheeft de laatste jaren flink geïnvesteerd in slimme ICT om de eigen bedrijfsvoering zoveel mogelijk te stroomlijnen. Kennis en kunde waarmee Ruud Steur samen met zijn compagnon bezig is om een nieuwe zakelijk landelijk dekkend netwerk van moderne bloemisten op te bouwen.


Tussen glazen vazen en glimmende kerstversieringen nodigt Pepik het bezoek uit om kort met een (nog) onbekende gesprekspartner in gesprek te gaan om voor ieder 3 sleutelwoorden/begrippen naar boven halen wat aan de kern van Duurzaam Ondernemen raakt. Het leverde een mooie oogst op:

Verdieping

Voor de groep naar bezoekerscentrum De Breek verhuisde vatte Pepik het doel van de Verdieping kort samen:

  1. Met de kernbegrippen, concrete voorbeelden en discussie enige structuur aanbrengen in wat we als DOinNWH verstaan onder Duurzaam Ondernemen;
  2. De criteria van de Let’s DO Award, de prijs voor de meest ‘succesvolle duurzame innovatie’ bij het MKB, bijschaven.

Ook in De Breek, gelegen op 5 minuten rijden van Florapro in een prachtig stukje beschermd polderlandschap, wordt de groep hartelijk ontvangen. Voor de meesten een onbekend stukje Noord-Holland en een verrassende ontdekking.

De BREEK & Catering

- Laagste punt in Noord-Holland, zo’n 6 meter onder zeeniveau.
- Gebruikt duurzame producten, bij voorkeur regionale producten zoals sappen uit de Beemster. De Breek schenkt geen cola tot verrassing van veel gasten.
- Catering service uit De Rijp, kookworkshops, plukworkshops, bed en break
- Gebruikt zoveel mogelijk producten, met name bloemen, uit de eigen tuin en omgeving. Tip: heb je last van zevenblad in je tuin? Eet het op!

De verdieping was tegelijkertijd een mooie proeverij van de eigen producten van de Kreek: soep, zelfgebakken brood, boter met daslook, appelgebak..

De Breek wordt geleid door Anna Frederiks en de catering wordt verzorgd door Naomi Zaalberg van Country Home Cooking, zie www.countryhomecooking.nl

Casus Florapro
Met behulp van een grondig voorbereide presentatie van Ruud werd het voorbeeld van Florapro als duurzame onderneming verder uitgediept. Florapro profileert zich duidelijk als koploper in de eigen branche:

  • Het was de eerste gecertificeerde bloemist volgens de ‘Barometer Duurzame Bloemist’ (www.barometerduurzamebloemist.nl). Ruud benadrukt het belang van MEETBAARHEID: "Ieder kan zeggen dat ie duurzaam is, je moet het kunnen aantonen.”
  • De Barometer is een certificeringssysteem voor een duurzamere bedrijfsvoering en inkoop van duurzamere planten (MPS A (+) en bloemen (EKO-keurmerk). Florapro is van niveau brons (2009) naar zilver (2012) gegaan en is bezig met goud. "In principe is brons voor alle bloemisten te halen, als men maar wil."
  • Inkoop in de regio: geluk dat de grootste biologische bloemkweker in de Beemster zit. Deze groene leverancier is door de vraag van Florapro ook zorg gedragen voor een MPS A certificering.
  • Parallel aan het op orde krijgen van deze certificering heeft Florapro zich sterk ontwikkeld in de ICT om de zakelijke klant zo goed mogelijk te bedienen en te ontzorgen.
  • In deze lijn is korte tijd geleden FloraNL opgericht. Een nieuw business concept met als doel een netwerk van (duurzame) bloemisten samen te stellen die de eigen regio bedienen (vermindering vervoersbewegingen).

Waarom DO?
Ruud bekend dat zijn eerste motivatie vooral commercieel was: onderscheidend in de markt. Maar gaande weg merkt dat het leuk, uitdagend, positief is om er mee bezig te zijn, om koploper te zijn. "En dat willen we ook blijven (er zijn er nog maar 17 gecertificeerde bloemisten in Nederland).

Wat levert het op?

  • Bekendheid als duurzame bloemist (is mede dankzij het DOinNWH netwerk gegroeid)
  • Waardering van klanten
  • Positief imago, goed voor eigen bedrijf en ook goed voor het imago van de klanten

Wat valt tegen in de praktijk?

  • Onbekendheid bij consument en de (potentiële) klant;
  • Beleidsambities van overheid en grote bedrijven met betrekking tot duurzaam inkopen wordt door Florapro nog weinig in de praktijk gevoeld. (Anne-Marie Bor belooft voor Ruud het uit te zoeken of bloemen in een specifieke productgroep van overheid zijn opgenomen.)

De discussie rond het profileren met een duurzaam product ontlokte bij fruitteelster Vera van Berghe de hartenkreet: "Waar ik mee vecht is dat ik als DO'er heel erg hard werk om schoon, maatschappelijk verantwoord bezig bent maar dat je toch met je hoofd op de pers wordt gelegd word door de grote spelers (supermarkten) en toch maar een kwartje voor een kilo appels op de veiling krijgt. Mensen kopen appels vooral bij de AH omdat het makkelijk is, die kijken niet naar DO.”

Jury briefing Let’s DO Award
Na een korte schets van de actuele stimulerende trends op het gebied van Duurzaam Ondernemen (verduurzamen inkoop/ketens, integrated reporting, true pricing) nodigde Ans Ursem alle aanwezigen uit om op de stoel van een jurylid te gaan zitten en mee te denken over de wijze van waardering van genomineerden voor de Let’s DO Award.

Genomineerde juryleden:

  • Rens
  • Jolien
  • Ruud 3x
  • Jorrit 2x
  • Guus 2x
  • Vera
  • Kees
  • Hans/Olivier Springer

De Let’s DO Award is gebasseerd op de bestaande landelijke MVO-prijs (www.mvoprijs.nl). De mogelijkheid wordt geboden om de huidige criteria naar behoeven enigszins aan te passen. Huidige wijze van beoordeling in het kort:

  • Aanmeldingsformulier waarin vragen over verschillende aspecten van DO moeten worden beantwoord;
  • Website: in hoeverre wordt het DO-verhaal naar buiten gecommuniceerd.
  • Pitch voor de jury: weet de ondernemer een overtuigend verhaal over te brengen?

Vraag: wat proberen we te bewerkstelligen met de Lets DO Award?

Antwoord:

  • DO meer op de kaart zetten, lokaal in samenwerking met gemeenten en regionaal
  • Duurzame ondernemers zich laten profileren
  • Voorbeelden verzamelen, meer bekendheid voor mooie voorbeelden generen, extra podium bieden

Opmerking I met betrekking tot nadruk van Let’s DO Award op gerealiseerde innovaties: meer dan na implementatie is het vooral in de fase van vernieuwing dat je het hardste ondersteuning kan gebruiken.

Opmerking II: criteria zijn nogal algemeen, wellicht is het een idee om de specificiteit van de regio eveneens mee te nemen, aandacht schenken aan het feit dat het Noordhollandse ‘schiereiland’ anders is dan de Noordhollandse metropool.

Aan drie tafels nader in gesprek:

  1. O.l.v. Ruud Steur – hoe kunnen we hem helpen meer bekendheid te generen voor het verhaal van de duurzame bloemist.
  2. O.l.v. Ans Ursem – ideeën en suggesties om jurering DO te verbeteren.
  3. O.l.v. Pepik – wat doen we met de hartenkreet van Vera oftewel het ‘onbegrepen DO’ en hoe zouden we de Let’s DO Award meer specifiek kunnen te maken voor onze regio.

Uitkomsten tafel Ruud:

Ambitie Ruud – onderscheidend blijven, waardering oogsten voor waar je mee bezig bent, bij zo breed mogelijk publiek bekend.
Adviezen, ideeën, verhalen om te verspreiden.

  • Slimme PR: Uitnodigen, laten zien, mensen even doen doordenken. Idee kaartje bij een bos bloemen, om gever te bedanken (en daar staat ook info op)
  • Slimme combinaties: Verhaal samen vertellen, bijvoorbeeld het verhaal samen met de producent in de Beemster. Florapro is bezig met een nieuwe product samen metSpringerUit (ontstaan uit DO-netwerk!). Nog op zoek naar vervanging voor plastic pot (bijvoorbeeld in samenwerking met Natural Plastics). Succesverhaal vertellen, elkaars verhaal meenemen
  • Slimme timing, ludieke acties met Moederdag, Kerst en dergelijke.
  • Belangrijk: Maatschappelijke en duurzame ambities combineren met het commerciële verhaal.
  • Duurzaam moet ook kwaliteit zijn.
  • Conclusie Ruud: ‘Veel inkoppertjes’, vooral aanvullend op activiteiten die al lopen. Les: meer aandacht voor ‘de onderkant’, de klant. Het bedankkaartje is aardig idee.

Uitkomsten tafel Ans

  • Nuancering mbt duurzame innovaties: kijken naar innovaties die een kans van slagen hebben, die toepasbaar en opschaalbaar zijn.
  • Kijken naar welke B2C en/of B2B voordelen het duurzame product/dienst/concept oplevert.
  • Uit het verhaal van Florapro kwam het belang van MEERBAARHEID sterk naar voren. De jurering zal nooit helemaal objectief zijn maar
  • Wens dat Let’s DO Award vooral wordt ingezet als ‘aanmoeding van’ ipv ‘bewijzen van’.

Ans was blij met alle aanscherpingen en neemt deze zeker mee in de komende ronde.

Joost Baltus gaf daarnaast nog een korte briefing over het verloop van de werving voor deelname bij gemeenten. Ondanks alle positieve eerste reacties blijkt het mede door de verkiezingen het besluit van gemeenten voor deelname moeizaam te verlopen. Echter, zoals ook Ruud mooi zei:”de aanhouder wint, gewoon doorgaan”.

Uitkomsten tafel Pepik

  • Het Noord-Hollandse karakter maakt dat er over successen niet veel wordt gepraat: DO is niet praten maar doen. Idee: kunnen we als deelgevers van het netwerk kandidaten voor de Lets DO Award nomineren?
  • Als DOinNWH helpen om het profiel van de genomineerde goed op te stellen
  • Waardering voor de mate van lokale betrokkenheid inbouwen.
  • Idee van een soort bottom-up waardering: stimuleren dat deelgevers het DO-vignet gebruiken en de mogelijkheid creëren om deze te ‘endorsen’, denk aan likes op facebook.
  • Idee voor 10/10, de komende Dag van de Duurzaamheid: naast de uitreiking van de Let’s DO Award het thema Duurzaam Inkopen centraal te zetten en (lokale) overheden hier actief bij betrekken.

Tot slot
Natuurlijk werd er in de wandelgangen weer veel van gedachte gewisseld en borrelde het van de nieuwe ideeën. Zo gaan Rudger Jan, Joost Baltus en Ruud Kos zich samen buigen over een mogelijk nieuw business model voor het netwerk…. We hopen hier binnenkort meer van te horen/zien….

Agenda
:
10 meiDistrictconferentie van Rotary NH in Purmerend waar het thema ‘de Blauwe Economie’ centraal zal staan. DOinNWH speelt hierin een actieve rol, ondernemers met duurzame ambities zijn met nadruk uitgenodigd.
11 mei – Boer zoek Bord organiseert met diverse partners een Moederdagontbijt op het Waagplein in Alkmaar en bij Vera (Eerlijk & Heerlijk) in Zuidoost Beemster.

Pepik sloot af met een dank voor alle energieke aandacht en inbreng.
De eerste verdieping smaakt duidelijk naar meer: tot de volgende keer.

Zoeken
Deel dit bericht
logo rabobank foundingpartner DOinNWH