Blog #3: Burger-consument paradox

Als burger maken we ons zorgen om de planeet en vinden we dierenwelzijn belangrijk. Als consument lijken we daar niet echt bij stil te staan en kiezen we toch liever voor het goedkoopste product. 

Door: Ans Ursem

Tot nu toe gaat een klein percentage van de Nederlanders bewust op zoek gaat naar de duurzame producten die goed zijn voor mens, dier en planeet. Hoe zorgen we dat consumenten de weg vinden naar duurzame en eerlijke producten en diensten?

(g)een keuze
Als ik het antwoord op die vraag zou weten, dan zou ik u nu heel blij maken. Zo eenvoudig is dat helaas niet. Wel zijn er verschillende voorbeelden van stappen/stapjes die gezet zijn. Al in 2010 stapte Plus Supermarkten over op het verkopen van uitsluitend Fairtrade bananen. De klant hoeft niet te kiezen, alle bananen zijn Fairtrade: maak het voor de klant gemakkelijker!

EerlijkWinkelen
In verschillende gemeenten, ook Alkmaar, heeft de gemeente samen met vrijwilligers het initiatief genomen een EerlijkWinkelen route samen te stellen. Ondernemers in de detailhandel en de horeca komen hiervoor in aanmerking als zij Fairtrade, biologische of tweedehands producten verkopen. De EerlijkWinkelen route wijst letterlijk de weg naar duurzame en eerlijke producten.

Duurzame inkopen door overheid
Overheden kopen duurzaam in. Dit gaat in ieder geval op voor grote projecten (aanbestedingen). Voor kleinere aankopen gaat het, naast de prijs, ook om de vraag of inkopers weten dat er een duurzaam alternatief is en of dat lokaal/ regionaal gemaakt is. Duurzame ondernemers zijn zich zeer bewust van hoe lastig het is om plek te veroveren op de markt. Dat maakt dat zij extra open staan voor duurzame B2B mogelijkheden. Ook omdat dat hun eigen duurzame product of dienst versterkt. 

Weet u het antwoord op de vraag?
Hoe zorgen we dat consumenten de weg vinden naar duurzame en eerlijke producten en diensten?
De Let’s DO Award brengt graag voorbeelden bij elkaar hoe de consument te enthousiasmeren voor duurzame en eerlijke producten. Misschien heeft u goeie ervaringen, die innovatief zijn voor anderen. Publiciteit via verschillende kanalen draagt bij aan bekendheid bij het brede publiek. Ook de publieksstemming die onderdeel is van de Let’s DO Award. 
Iedere ondernemer die zich aanmeld wordt dit jaar uitgenodigd voor de bijeenkomsten van DOinNWH. Een mooie gelegenheid om uw netwerk verder uit te breiden. 
En een groter en sterker netwerk van duurzame ondernemers in Noordwest Holland biedt ondernemers en consumenten meer mogelijkheden.

Doe mee, samen duurzaam ondernemen verder brengen: aanmelden kan tot 3 september op
www.mvoprijs.nl (kies voor Let’s DO Award regio)! Of lees meer over de Let's DO Award.

logo rabobank foundingpartner DOinNWH